Adel v kuchyni: Semlor

Môj dnešný pekársky počin: Semlor.

Vo Švédsku sa každoročne oslavuje Fettisdagen - Tučný utorok, vždy deň pred Popolcovou stredou (a teda pred začiatkom pôstu). Pri tejto príležitosti sa tradične podáva Semlor - sladký dezert, ktorý tvorí kysnutá kardamónová buchta, naplnená mandelmassou (mandľová pasta) a do tuha vyšľahanou vysokopercentnou šlahačkou. Navrchu sú semlor jemne poprášené cukrom. V obchodoch, kaviarňach i pekárňach sú tieto kardamónové skvosty v ponuke už niekoľko týždňov, a ja som sa rozhodla upiecť poctivé, domáce. Použila som recept od Kristiny Lund z blogu Děvče u plotny. Ten nájdete tu.



Fettisdagen nie je výlučne švédskou tradíciou, v mnohých krajinách sa nesie utorok pred začiatkom pôstu v podobnom duchu. Častokrát to zahŕňa 'prejedanie sa' určitým typom sladkého jedla (napríklad Pancake Day v Británii alebo Mardi Gras vo Francúzsku). Keďže počas pôstu sa tradične jedáva skôr striedmo, utorok pred jeho začiatkom je posledná príležitosť si poriadne napchať bruško nezdravým a tučným jedlom. Táto tradícia mi úprimne nie je veľmi po vôli - nepodporujem bezhlavé prejedanie sa, najmä to podľa mňa kontradikuje zmysel celého pôstu - prejesť sa, aby som sa ďalšie dni postil? Hádam nie som jediná, ktorej táto tradícia nedáva veľmi zmysel.
Tak či onak, neberúc do úvahy prejedanie sa, semlor je naozaj výborná pochúťka, ktorej príprava (a degustovanie) ma veľmi bavili. Ľahké, nadýchané buchty, ktorým kardamón dodáva skvelú chuť a v kombinácii s mandelmassou a šľahačkou - ach, úúúplná lahôdka :) Švédi sladké vedia, to nemožno poprieť. Už teraz sa teším na zajtrajšiu fika.



Na záver len - Šťastný Fettisdagen! (a neprežeňte to so sladkým :)

     Fork*

Komentáre

Obľúbené príspevky