Portrét II.

Ahoj február!

Vítam nový mesiac a s ním aj prekrásnu nádielku snehu, ktorá sem do Östersundu prišla a spôsobila tým radosť v srdci nejednému rezidentovi.
Nový mesiac so sebou prináša aj nový autoportrét! Februárový portrét je dedikovaný pečeniu.



Tomuto skvelému koníčku už holdujem nejaký ten piatok. Myslím však, že najväčšia vlna ku mne prišla až pred pár rokmi, kedy som začala využívať pečenie ako formu odreagovania sa počas skúškového obdobia (odporúča desať Adel z desiatich, lepšie ako si od zúfalstva trhať vlasy). Začínala som s jednoduchšími receptami, ktoré som poznala z domu, a ktorých som sa nebála. Postupom času som však mala čoraz väčšiu chuť skúšať nové veci a trochu v kuchyni experimentovať, a tak som postupne objavovala čaro prípravy všemožných dezertov. Momentálne sú mojimi obľúbencami tartaletky, páje a čokoľvek kysnuté (moju lásku k práci s cestom som už spomínala tu).
Nemôžem však zabúdať na veľmi podstatnú časť tejto mojej vášne - a to je deliť sa o moje výtvory s ostatnými. Pozvať priateľov na koláč a kávu alebo priniesť čerstvo napečené buchty na akúkoľvek akciu mi zakaždým prináša obrovskú radosť. Tu vo Švédsku pristupujú k týmto stretnutiam pri koláčiku priam posvätne a je to ich spôsob socializácie a oddychu. Majú tu pre to i špeciálny výraz - fika.



Švédsko mi okrem iného prinieslo do života príležitosť vyskúšať si na týždeň prevádzkovať vlastnú kaviareň. V dedinke Alsen, ktorá sa nachádza asi päťdesiat kilometrov od Östersundu, sa každoročne organizuje v komunitnom centre Sommar café - letná kaviareň. Táto umožňuje prišelcom vo Švédsku predstaviť svoju kultúru ostatným v podobe sladkých dobrôt. S priateľkou Leou sme teda v júli minulého roka priniesli do Alsenu kúsok Slovenska. V ponuke sme mali medovníky, perníkovú roládu, mrežovník, tvarohovo-pudingový zákusok, či marlenku. Mohli ste u nás taktiež ochutnať slovenské syry - krobáčiky a bryndzu, alebo si dať ľahký obed v podobe quichu alebo studenej rebarborovej polievky.

Makový koláč s citrónovou polevou; Krupicové Bounty guľôčky

Ochutnávka údených i neúdených korbáčikov

Z nevydareného koláča vznikli improvizované "Kladdkaka bollar"

Priestory našej kaviarne "Lea & Adel's Sommarcafé"
Mať svoju kaviareň bola skvelá skúsenosť. Celý týždeň sa niesol v duchu skvelých zážitkov, milých ľudí a úsmevných príhod. Denne sme od zákazníkov prijímali skvelú spätnú väzbu, ktorá nás veľmi motivovala. Zároveň mi však tento náročný týždeň priniesol i poznanie, že mať vlastnú kaviareň nie je také jednoduché, a že som si tento svoj sen v určitých smeroch trochu romantizovala. (Samozrejme mi to však moje sny nezahatilo, len mám teraz lepšiu predstavu o tom, čo to približne obnáša).

V pečení sa snažím stále zdokonaľovať, rada sa púšťam do nových vecí. Pečenie niečoho komplikovanejšieho pre mňa zakaždým predstavuje určitú výzvu a staviam sa k tomu ako k takému môjmu malému projektu. Predtým, než sa do príprav daného receptu pustím, si o ňom po večeroch na internete zisťujem rôzne informácie. Nie je to pre mňa len ďalší zákusok, snažím sa ho pochopiť, zistiť si čo najviac o tom, ako sa pripravuje, poobzerať si ho z rôznych uhlov a až potom sa do neho pustiť. Čítam rôzne recepty a komentáre, pozerám videá, robím si prieskum. Možno si poviete, že som blázon, ale takto ma to baví najviac a neuveriteľne ma to napĺňa :)
Verím, že pečenie ma bude naďalej sprevádzať a robiť mi (a hádam aj ľuďom okolo mňa) minimálne takú radosť, ako doteraz.


      Fork*

    

Komentáre

Obľúbené príspevky