Portrét III.

Marec sa do tohto roka prirútil nejako rýchlo, aj vám sa tak vidí?
Ani sa nenazdáme a bude tu apríl, na ktorý sa tak veľmi teším! Čaká ma cesta na rodnú hrudu, zopár menších výletov (samozrejme, ak to situácia dovolí)... Ale nepredbiehajme. Dnešný článok sa týka marcového portrétu, ktorý je zameraný na ... (bubny prosím) jógu!


Písal sa rok 2017. Začiatkom januára som si zaumienila, že v mojom živote nastal čas urobiť určité zmeny. Necítila som sa vo svojom tele už dlhodobo dobre a uvedomovala si, že zmena je nutná. Celkovo bol môj vzťah so sebou na veľmi zlej úrovni, k tejto téme sa však budem venovať neskôr, pri ďalšom portréte. V januári som teda začala so životnými zmenami. Celkom pozvoľna, s úpravou jedálnička. K pohybu som sa však spočiatku veľmi nemala. Hoci bolo predtým v mojom živote zopár období, kedy som behávala, alebo sa občasne venovala nejakým aktivitám, nevedela som sa k cvičeniu, respektíve akémukoľvek pravidelnému pohybu (okrem dlhých prechádzok) prinútiť. Potom som však narazila na YouTube na videá o jóge, ktoré ma celkom zaujali. Jóga bola pre mňa vždy atraktívna, veľmi sa mi páčila rozmanitosť asán (póz), no stále som si myslela, že je to niečo, čomu sa nedá venovať len tak doma, pri pozeraní videí na YouTube. Och, ako som sa len mýlila!



V jeden večer som sa teda rozhodla, že si jógu predsa len vyskúšam. V obývačke som si na zemi rozložila deku, a pustila si prvé video od Adriene Mishler (Yoga with Adriene). A hoci to bolo vcelku rozpačité a kolená ma boleli, pretože deka nie je najlepšia izolácia od tvrdej podlahy, mala som z cvičenia skvelý pocit. Totiž, cítila som, že som pre svoje telo niečo spravila bez akéhokoľvek násilia, prílišného snaženia, všetky pohyby sa mi zdali byť také prirodzené! V nasledujúcich dňoch som si kúpila svoju prvú jóga matku, a začala som do svojich dní zaraďovať pravidelné večerné jóga sessions s Adriene (ktorým som verná doteraz). Adriene má na svojich stránkach Yoga Calendar, ktorý sa mení každý mesiac, a na každý deň pripadá jedno cvičiace video (môžete pozrieť tu, všetky videá z kalendára sú zadarmo k zhliadnutiu). Veľmi sa mi páči Adrienina mantra 'Find what feels good,' ktorá sa stala akýmsi heslom, na ktoré odkazuje vo všetkých jej videách. Je totiž vcelku všezahrňujúce, dá sa aplikovať nie len na jógu - kde tým myslí, že na seba nemáme v jednotlivých polohách tlačiť a byť v nich za každú cenu - ale v podstate na celý život. Nachádzajme to, pričom sa cítime dobre. Netlačme na seba, nenúťme sa do vecí, pri ktorých možno podávame dobré výsledky, ale necítime sa komfortne. Nevravím tým samozrejme, aby sme neustále zotrvávali vo svojej komfortnej zóne, je dôležité sa pre rast občas prekonať, no nerobme to za každú cenu. Vidím to na sebe, ako som od seba od začiatku očakávala, že budem maximálne ohybná, chcela som stoj čo stoj skúšať ťažké jogínske pózy a hnevala sa, keď sa mi nedarili. Alebo ak sa mi nejaká podarila, a bolela ma, tak som sa naschvál v nej trápila čo najdlhšie, bolo mi to jedno, hlavne, že som ju dokázala! Musela som sa postupne naučiť na seba nebyť tak veľmi prísna, nájsť to, pri čom sa cítim dobre. Dovoliť si spomaliť, neočakávať od seba nadľudské výkony. Naučiť sa byť pokorná. Prijať aktuálne možnosti úkonov môjho tela a postupne ich vylepšovať.
V týchto dňoch oslavujem tretie výročie mojej jogínskej cesty, ktorá mi toho stále mnoho prináša. Učí ma byť si viac vedomá toho, za čo všetko môžem môjmu telu vďačiť. Učí ma sa s trpezlivosťou zdokonaľovať, zhlboka dýchať, pracovať s jednotlivými časťami tela i s jednotlivými myšlienkami. Učí ma spomaliť, ale zároveň vytrvať na ceste.
Myslím si, že nebudem preháňať, ak poviem, že jóga je láskou na celý život, a že je to jeden z tých najlepších prostriedkov kultivácie tela i duše. Ak ste teda niekedy o cvičení jógy uvažovali, len smelo do toho! :)



Namaste ॐ

   Fork*

Komentáre

Obľúbené príspevky