Štokholm

Štokholm, drahý,
bol si krásny! Vzal si mi dych a naplnil moje cestovateľské miestečko v srdci až do plna.
Rada z času na čas objavujem hlavné mestá, hoci to nie je moja cestovateľská priorita. Keďže je však pred nami posledných šesť mesiacov života vo Švédsku, rozhodli sme sa zavŕšiť rok 2019 v jeho metropole.



V Štokholme sme pristáli večer tridsiateho decembra spolu s burácajúcim vetrom. Cesta z letiska do centra (pristáli sme v Nyköpingu) trvala niečo vyše hodiny, doliehala na nás únava, a tak sme nechali objavovanie mesta až na ráno.
Prvá prekvapujúca vec - v Štokholme bolo v tieto dni teplejšie ako na Slovensku. Vôbec sme si však nesťažovali, posledný deň v roku si pre nás pripravil krásne slnečné počasie, obloha bola jasná a my sme sa plní energie a zvedavosti mohli vybrať na potulky. 
Začali sme pokojnou prechádzkou v Hagaparken - obrovskom anglickom parku s prekrásnymi stromami (kto má tiež úchylku v rozplývaní sa nad tvarom stromov?), jazerom, mólami, stavbami rôznych štýlov a pokojnou, lenivou atmosférou. Park sa nachádza v štvrti Solna na severe Štokholmu.




Potom sme sa vydali do hádam najpopulárnejšej časti Štokholmu (a v podstate každého mesta), ktorým je Gamla Stan - Staré mesto. Tu sme sa strácali a opäť nachádzali v úzkych, spletitých cestičkách plných utešených obchodíkov s originálnou tvorbou. Samozrejme, turistov tam bolo tiež za plné priehrštia, ale nenechali sme si tým pokaziť dojem z mesta. Predsa len, my sme boli tiež ich súčasťou :)
Už dlhšie som vedela, že v podzemí Štokholmu, na zastávkach metra, sa ukrývajú krásne nástenné maľby, ktoré som túžila vidieť. Pár sme si ich stihli pozrieť, a to konkrétne T-centralen, Rådhuset, a Solna. 
Gamla Stan

Gamla Stan

T-Centralen


Rådhuset metro station

Solna


Posledné momenty roka sme strávili na Skinnarviksberget - malom vŕšku, odkiaľ bolo krásne vidno panorámu mesta. 

Táto fotka nie je moja, ale to je vám určite jasné.
https://www.swedishnomad.com/sv/skinnarviksberget/
Prvého januára sme sa rozhodli pozrieť si Skansen, celkom vychytenú štokholmskú atrakciu. Bola to v podstate prechádzka po minulosti, vo Švédsku pred jeho industrializáciou. V skanzene nás zachytil západ slnka, ktorý bol neuveriteľne čarovný. Ťažko hľadať slová pre opis takej nádhery, veď to asi poznáte. Bolo skvelé zažiť takýto pohľad hneď prvý deň v novom roku.












Tanec slnku

Druhý január - nás posledný deň v Štokholme. Doobedie sme strávili v National Museum, kde sa mi splnil sen a ja som videla maľby velikánov, akými sú  Cézanne, Monet, Manet, Renoir, či Rembrandt a Rubens. Moje srdce plesalo, umelecká dušička vrieskala od radosti. Návšteva múzea bola krásnym zavŕšením nášho výletu (samozrejme, ak nerátam Köttbullar, ktorý sme mali potom na obed). Poobedie sme strávili na letisku a odtiaľ už hajde domov sem do Östersundu, kde líšky dávajú dobrú noc.

Tak dobrú noc
  
     Fork*













Komentáre

Obľúbené príspevky